Forestil dig du er 13.
Du er introvert af natur.
Dine forældre har lige fortalt dig at de skal skilles.
Du ønsker at snakke med en pædagog, men det kan være svært at åbne op
Specielt hvis man er 13,
og specielt hvis man er introvert.
Cathartic Box danner en ny
anonym
kanal mellem pædagoger og børn.
Den røde låge viser aktivitet i boksen uden at vise hvad der står skrevet i;
rød
,
orange
eller
gul
tekst.
Så beskeden holdes helt
anonym
.




Data
Forløb & År:
Situating Social Design (DSKD 2021)
Nøgleord:
Workshops, co-create, facilitering
Egen indvirkning:
Projektkoordinering, Facilitering, Salgskoordinering, Alt 3D CAD arbejde, Rendering, Udvikling af Mystery box og Clay the Room aktivitet, skitsering (grønne sticky note ved 100 ideer og alle skitser vist i ideudvikling).
Research Partnere:
Amanda Bro Alessandro Beroni Hui-Ju WangDesignere:
Áron Kubinyi Daksh Chillar Richard ElversøeTak til
Samarbejdspartner:
Klub2Teket (UngiArhus)
Medlemmer af UngiArhus:
Sanne Kamp Jønsson
Else Marie
Kasper Lunding Christensen
Vejledere:
Canan Akoglu
Craig Alec Native

Mere end bare et koncept
4 enheder blev solgt, og hænger nu på ungdomsklubber i Aarhus.
Processen

Første møde
Blandt de første dage af projektet besøgte vi klubben, så vi tidligt kunne skabe en relation til dets pædagoger og medlemmer.

100 workshop ideer
Vi udviklede 100+ workshop idéer der havde til formål at give os en bedere indsigt i medlemmerne og deres relation til klubben.
Idéerne blev efterfølgende kategoriseret og afstemt på basis af potentiale.
(Mine idéer sees i de grønne noter)

InstaFrames
Første workshop idé var simpel; tag et billede af: #ILOVETHIS, #IHATETHIS og #FAVORITE, og post det på instagram.
Selvom mange fandt det sjovt at gøre, var der dog kun én der valgte at dele.

Plan A og B
På baggrund af InstaFrames evaluerede vi hvad der virkede og hvad der ikke virkede, så vi kunne tage den viden med til fremtidige workshops.


Præsentation (Co-design)
Vi udarbejdede 4 nye workshops, hvor de samlet blev præsenteret som en form for 'spil' om fremtidens ungdomsklub, med medlemmerne som co-designere af denne fremtid.

MYSTERY BOX
For at kende medlemmerne bedre, måtte vi vide lidt om dem. Vi udarbejdede derfor en mystery-box, hvor i medlemmerne fik mulighed for helt anonymt kunne dele hemmeligheder, de kun ellers havde fortalt deres bedste ven/veninde. Når der blev lagt en note i boksen, vil den så lyse op, og dermed indikere at noten var sikkert gemt.
Læs mere

A DAY IN MY LIFE
For at forstå medlemmerne, måtte vi sætte os ind i deres hverdag. Vi udfordrede dem derfor til at skrive og tegne deres dage på 15 minutter, samt hvad der typisk vil optage deres tanker i løbet af en dag.
Ud over et par sjove indslag omkring mad, var der også langt mere seriøse udfordringer, som nogle af de mere stille børn havde valgt at dele (dog ikke i plenum).
Læs mere

GOOD-BAD STICKERS
For at give medlemmerne en direkte stemme, udviklede vi et sæt klistermærker, med teksten I wish this was (Jeg ønsker dette var). Her fik medlemmerne mulghed for at knytte en note til alle ting og steder i klubben hvortil de havde en kommentar. Dette gav samtidigt os en direkte indsigt i hvad der i klubben havde betydning for dem.
Læs mere

CLAY THE ROOM
For bedre at forstå deres relation til klubben, lavede vi et kort over klubben med dets rum, og bad medlemmerne bruge ler af forskellige farver til at forklare os klubbens områder.
Blå: Slaper af
Gul: Hænger ud
Grøn: Føler sig tryg
Orange: Stresset
Sort: Undgår
Rød: Ukomfortabel
Læs mere
ANALYSE AF VIDEN

HMW
HELP
THE YOUNG PEOPLE AT KLUB2TEKETCOPE WITH PERSONAL DAY-TO-DAY ISSUES
IN AFUN
ANDENGAGING
WAY WHILE KEEPING THE OUTCOMEPOSITIVE
&ANONYMOUS
HMW
HELP
THE YOUNG PEOPLE AT KLUB2TEKETCOPE WITH PERSONAL DAY-TO-DAY ISSUES
IN AFUN
ANDENGAGING
WAY WHILE KEEPING THE OUTCOMEPOSITIVE
&ANONYMOUS
Ideudvikling





Fantastisk opdagelse
Grundet en subtraktiv farveblanding mellem den røde transparente cellofan og noten med pink tekst, opstår der en 'magisk' effekt, hvori teksten synes at forsvinde.
Vi så dette som en mulighed for at skabe en enkelt og sjov 'wow' effekt for de unge.
-
Modeludvikling
Inspireret af opdagelsen ovenfor, indsigter fra A day in my life, samt sucessen med mystery-box, valgte vi at bygge en spørge-boks, hvor i de unge kunne dele hemligheder anonymt, da den 'magiske' forsvindindings effekt vil forhindre andre i at læse noten.
-
Test i klubben
Boksen var et direkte hit blandt de unge, og en af medlemmerne spurgte endda om hun måtte få en af modellerne med sig hjem, så hun kunne vise effekten til hendes forældre.
Et andet medlem foreslog at den ville egne sig godt i klassens time, da hun ikke altid selv følte for at sige alt højt. -
-
Solgt


-
Finpudsning
Ved præsentation af konceptet for ledere af ungdomsklubber i Aarhus, var særligt én meget begejstret, og valgte at købe 4 færdige løsninger.
Jeg udarbejdede derfor en endelig model med; låg, lås, holder til pen og underlag til papir, imens Daksh og Áron gik til værks med en poster den kunne hænge på, samt et område pedagoger kunne skrive spørgsmål på. -
-
-
